- Je vlastníkom,
alebo
bezpodielovým spoluvlastníkom a má udelený súhlas a splnomocnenie manžela/-ky na predloženie žiadosti,
alebo
podielovým spoluvlastníkom a má udelený súhlas a splnomocnenie od ostatných podielových spoluvlastníkov na predloženie žiadosti. - Žiadateľ musí zostať vlastníkom, resp. spoluvlastníkom od predloženia žiadosti do momentu nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu (PPM). Zmena veľkosti vlastníckeho podielu je akceptovaná.
- Žiaden zo spoluvlastníkov nesmie byť právoplatne odsúdený za špecifické trestné činy finančného charakteru.
- Je vlastníkom bankového účtu alebo má dispozičné právo k bankovému účtu uvedenému v žiadosti (vzťahuje sa len na žiadateľa, ktorý predkladá žiadosť).
- Podielovým spoluvlastníkom rodinného domu nesmie byť právnická osoba, a to ani v prípade, ak o poskytnutie prostriedkov žiada fyzická osoba.
Program OBNOV DOM
Obnova rodinných domov je v pláne obnovy ako súčasť boja s klimatickou a energetickou krízou.
Práve reformy a investície v oblasti zelenej ekonomiky tvoria najväčšiu časť Plánu obnovy
a odolnosti.
Využívaním neefektívnych zdrojov tepla trpí aj životné prostredie. Domy postavené pred rokom
2013
poväčšine nespĺňajú súčasné štandardy energetickej náročnosti a sú záťažou pre životné
prostredie.
Investície do znižovania emisií sa môžu vrátiť v podobe nižších účtov za energie, zhodnotenia
majetku, zlepšenia života a zdravia.
Výzvy
-
Pred podaním žiadosti o príspevok (žiadateľ)
1Oprávneným žiadateľom je fyzická osoba, ktorá spĺňa tieto podmienky:Bližší popis podmienok oprávnenosti žiadateľa ie definované podmienky nájdete v kapitole 2.2 Príručky pre žiadateľa TU.2Rodinný dom, na obnovu ktorého má byť poskytnutý finančný príspevok, musí spĺňať tieto podmienky:
- Nachádza sa na území Slovenskej republiky, a to v jednej z obcí uvedenej v zozname zverejnenom na tomto odkaze https://obnovdom.sk/zoznam-obci-postihnutych-krupobitim-a-zemetrasenim.pdf
- Je uvedený v zozname rodinných domov, ktoré boli poškodené krupobitím v okresoch Michalovce a Sobrance a zemetrasením v Prešovskom kraji, zverejnenom na tomto odkaze: zoznam-rodinnych-domov-postihnutych-krupobitim-a-zemetrasenim.pdf (obnovdom.sk)
- Na liste vlastníctva je evidovaný ako „rodinný dom“
- Bol postavený pred 1. januárom 2013. Za rok postavenia sa pre účely výzvy považuje rok prvej kolaudácie.
- Podľa energetického certifikátu (ECB) po obnove musí byť využívaný v prevažnej miere na bývanie.
- V energetickom certifikáte (ECB) po obnove musí byť zatriedený ako rodinný dom.
Bližší popis podmienok týkajúcich sa rodinného domuie nájdete v kapitolách 2.3 a 2.5 Príručky pre žiadateľa.3Maximálna výška príspevku je:
- 18 000 EUR s DPH v prípade, že obnovou rodinného domu (RD) sa dosiahne úspora primárnej energie v rozsahu 30-60% oproti stavu pred obnovou alebo
- 22 800 EUR s DPH v prípade, že obnovou rodinného domu sa dosiahne úspora primárnej energie viac ako 60 % oproti stavu pred obnovou
a zároveň výška poskytovaného finančného príspevku je 95% celkových oprávnených výdavkov.
- Maximálna výška príspevku (22 800 EUR s DPH) je uvedená v žiadosti a bude (v prípade, že žiadosť splní všetky podmienky overované pred uzavretím zmluvy) automaticky uvedená aj v zmluve o PPM.
- Výška skutočne vyplateného príspevku bude vypočítaná podľa prijímateľom preukázaných zrealizovaných opatrení na obnovu RD a sprievodnej dokumentácie v rozsahu, v akom je financovaná v rámci projektu.
- Príspevok je v zmysle podmienok Výzvy poskytovaný výlučne na výdavky priamo spojené s obnovou RD.
- Predmetom obnovy, na realizáciu ktorej je poskytovaný príspevok v rámci Výzvy, môže byť ľubovoľná kombinácia skupín opatrení, resp. opatrení uvedených v kapitole 2.6 Príručky pre žiadateľa, pričom obnovou dôjde k úspore primárnej energie o 30%, minimálne však o 25 % oproti stavu pred obnovou.
- Súčasťou obnovy RD musí byť aspoň jedno opatrenie zo skupiny A, pričom za oprávnené nie sú považované opatrenia zo skupiny A, ktoré sa viažu na vybudovanie nadstavby alebo prístavby, ani zobytnenia podkrovia alebo suterénu. Opatrenia zo skupiny B a C sú voliteľné.
POZNÁMKA: Rozdiel medzi skutočne vynaloženými výdavkami na obnovu RD a poskytnutým finančným príspevkom si hradí prijímateľ z vlastných, alebo úverových zdrojov.Bližší popis účelu použitia prostriedkov a podmienok oprávnenosti výdavkov nájdete v kapitolách 2.6 a 2.8 Príručky pre žiadateľa
4Poraďte sa s odborníkmi, ktorí vám navrhnú optimálne riešenie na dosiahnutie požadovanej minimálnej úspory oproti pôvodnému stavu. Dajte si vypracovať energetický certifikát alebo projektové energetické hodnotenie rodinného domu.
Pre vystavenie energetického certifikátu (ECB) môžete osloviť:- Odborne spôsobilú osobu pre tepelnú ochranu stavebných konštrukcií a budov, evidovanú v registri oprávnených osôb, vedenom Slovenskou komorou stavených inžinierov. Zoznam oprávnených osôb nájdete na: https://verejnyportal.sksi.sk/search.
- Pre výber odborne spôsobilej osoby je potrebné:
ako odbornú spôsobilosť vybrať „Energetická hospodárnosť budov“ a kategóriu zoznamu „Tepelná ochrana stavebných konštrukcií a budov - tepelná ochrana stavebných konštrukcií a budov“. - ECB nesmie byť vydaný žiadateľom, ani jemu blízkou osobou.
Pre vystavenie projektového energetického hodnotenia (PEH) môžete osloviť:
- Projektanta evidovaného v registri oprávnených osôb, vedenom Slovenskou komorou stavených inžinierov.
Zoznam oprávnených osôb nájdete na: https://verejnyportal.sksi.sk/search. - Pre výber projektantov je potrebné:
ako odbornú spôsobilosť vybrať „Autorizovaní stavební inžinieri“ a kategóriu zoznamu „100 A1 Komplexné architektonické a inžinierske služby a súvisiace technické poradenstvo - budovy“ alebo „410 I1 Inžinier pre konštrukcie pozemných stavieb - budovy“ alebo „430 I1 Inžinier pre konštrukcie pozemných stavieb - stavebná fyzika 1“. - Oprávnenou osobou je aj „Autorizovaný architekt 1“ (AA) vedený v zozname oprávnených osôb dostupnom na: https://www.komarch.sk/zoznamy-architektov
- PEH pre účely tejto výzvy musí obsahovať posúdenie pôvodného, ako aj navrhovaného stavu, vrátane kvantifikácie úspory primárnej energie a posúdenia tepelnej stability miestnosti, ďalej tabuľky pre východiskový stav a pre navrhovaný stav v štruktúre podľa prílohy č. 4 vyhlášky o energetickej hospodárnosti budov.
- PEH nesmie byť vypracované žiadateľom, ani jemu blízkou osobou.
5Príprava na predloženie žiadosti - doklady, z ktorých sú vkladané údaje do formulára žiadosti
Doklad Forma dokladu Údaje uvádzané do formulára žiadosti Doklad totožnosti - občiansky preukaz, alebo
- pas, alebo
- doklad rovnocennej dôkaznej hodnoty
identifikačné údaje vrátane dokladu totožnosti Číslo účtu (IBAN) - výpis z účtu, alebo
- iný doklad obsahujúci IBAN
číslo účtu v tvare IBAN
(ktoré sa následne uvádza do zmluvy o PPM na účely vyplatenia prostriedkov mechanizmu)List vlastníctva (LV) rodinného domu - List vlastníctva (LV)
údaje identifikujúce RD z LV Rodný list - Rodný list
údaje potrebné pre vyžiadanie výpisu z Registra trestov Dokumenty, ktoré sú povinnou prílohou žiadosti a ktoré je potrebné predložiť spolu s formulárom žiadosti do 31. 7. 2024
Názov dokumentu Originál / kópia Poznámka Úradne overené plnomocenstvo pre žiadateľa (Vzor nájdete TU) originál (s úradne osvedčeným podpisom každého splnomocniteľa) Povinné, ak žiadateľ nie je výlučným vlastníkom RD Farebná fotodokumentácia a RD pred obnovou zo všetkých svetových strán, čitateľná V rozsahu uvedenom v záväznom vzore Potvrdenie o vlastníctve bankového účtu kópia výpis z bankového účtu
alebo
potvrdenie o vedení účtu vydané bankou
alebo
zmluva s bankou o vedení účtu
alebo
potvrdenie z internet bankinguPodanie žiadosti
1Termín spustenia predkladania žiadostí: 1. december 2023 od 9:00 hod.
- Žiadateľ vyplní on-line formulár žiadosti zverejnený na www.obnovdom.sk.
Pri príprave žiadosti postupujte podľa pokynov k vypracovaniu formulára žiadosti, ktoré sú uvedené priamo vo formulári žiadosti. Žiadosť sa vypĺňa výlučne elektronicky. - Žiadosť o poskytnutie finančného príspevku pozostáva z formulára žiadosti a relevantných príloh.
- Žiadosť je predložená riadne, ak je predložená včas a v stanovenej forme.
Žiadosť je predložená včas, ak je:
- elektronicky zaevidovaná v období od 1. decembra 2023 od 9:00 do termínu uzavretia Výzvy (31. júla 2024)
a zároveň:
- spolu s povinnými prílohami predložená do 31. júla 2024 (vrátane). Pre splnenie tejto podmienky je rozhodujúci:
- deň jej fyzického doručenia v listinnej podobe poštou, kuriérom na adresu podateľne SAŽP (Rožňavská 24, 821 04 Bratislava) alebo
- deň jej fyzického doručenia osobne na adresu niektorej z regionálnych kancelárií (adresy regionálnych kancelárií sú dostupné TU) alebo
- deň jej doručenia do e-schránky SAŽP na ústrednom portáli verejnej správy (ďalej len „ÚPVS“) - slovensko.sk
Žiadosť je predložená v stanovenej forme, ak je:
- Formulár žiadosti zaevidovaný prostredníctvom on-line formulára zverejneného od 1. decembra 2023 na obnovdom.sk.
Po vyplnení formulár stiahnite (lokálne uložte v PC) a následne:
- vytlačte, vlastnoručne podpíšte (s výnimkou v prípade zákonného zastúpenia) a spolu s povinnými prílohami vložte do uzavretej, nepriehľadnej obálky, na ktorú napíšte: „Žiadosť – Plán obnovy“, „Výzva 02I01-18-V05“ a následne doručte v listinnej podobe
- poštou, kuriérom alebo osobne na adresu podateľne SAŽP (Rožňavská 24, 821 04 Bratislava),
- osobne a na adresu niektorej z regionálnych kancelárií v čase otváracích hodín
- ak disponujete zaručeným elektronickým podpisom, uložený formulár elektronicky podpíšte platným kvalifikovaným elektronickým podpisom a spolu s prílohami odošlite do e- schránky SAŽP (E0005698870), pričom v časti „Údaje o správe“ uveďte ako „Predmet“ „Žiadosť – Plán obnovy, výzva 02I01-18-V05“ a ako „Značka odosielateľa“ kód žiadosti.
Spolu so žiadosťou do zásielky priložte aj prílohy. Pre prílohy, ktoré sa vyžadujú ako originál, musí žiadateľ zabezpečiť tzv. zaručenú elektronickú konverziu dokumentov. V prípade, že nie je možné zabezpečiť zaručenú konverziu dokumentov, je potrebné tieto dokumenty predložiť listinne.
„Postup na prihlasovanie – Slovensko SK“, je zverejnený TU
- vytlačte, vlastnoručne podpíšte (s výnimkou v prípade zákonného zastúpenia) a spolu s povinnými prílohami vložte do uzavretej, nepriehľadnej obálky, na ktorú napíšte: „Žiadosť – Plán obnovy“, „Výzva 02I01-18-V05“ a následne doručte v listinnej podobe
- Formulár žiadosti a jeho prílohy musia byť vyplnené v slovenskom alebo českom jazyku.
- Žiadosť musí byť úplná, t.j. musí obsahovať všetky údaje ktoré musia byť splnené, aby mohla byť so žiadateľom uzavretá zmluva o PPM.
UPOZORNENIE: Žiadosť je považovaná za predloženú, ak je doručená do podateľne SAŽP, na niektorú z regionálnych kancelárií, alebo do e-schránky SAŽP. Vyplnenie formulára žiadosti na web stránke www.obnovdom.sk nie je podaním žiadosti.Po schválení žiadosti o príspevok (prijímateľ)
1V prípade, že vaša žiadosť bola schválená, vám spolu s Oznámením o splnení podmienok poskytnutia prostriedkov mechanizmu pošleme aj návrh zmluvy, vo forme akú ste si zvolili vo formulári žiadosti. Podpísanú zmluvu (ručne, alebo elektronicky) zašlite späť v určenej lehote 10 pracovných dní od doručenia návrhu zmluvy na adresu podateľne SAŽP, alebo prostredníctvom www.slovensko.skPozrite si "Návod ako postupovať pri podaní žiadosti prostredníctvom portálu verejnej správy www.slovensko.sk"
Uzatvorením (podpísaním) zmluvy sa zo „žiadateľa“ stávate „prijímateľom“.
Po nadobudnutí účinnosti zmluvy, vám SAŽP do 15 dní vyplatí na účet zálohu vo výške 7 000 Eur za podmienok a v súlade s článkom 16a Všeobecne záväzných podmienok.2Slovenská agentúra životného prostredia vstúpila do partnerského vzťahu s komerčnými bankami, ktoré prejavili záujem poskytovať finančné produkty na spoluúčasť pri obnove rodinného domu, ak jeho vlastník nemá na obnovu dostatok vlastných prostriedkov.
3Vyberte si dodávateľa prác v prípade, že práce nerealizujete svojpomocne.
Výber dodávateľa prác je vaším osobným rozhodnutím.4Poskytnutie finančných prostriedkov mechanizmu v rámci tejto výzvy sa vzťahuje výlučne na stavebné práce, tovary a služby priamo súvisiace s realizáciou obnovy rodinného domu objednané najskôr 1. februára 2020.
V prípade projektu, alebo jeho časti, realizovanej svojpomocne, nesmeli byť začaté stavebné práce a/alebo inštalácia zariadení (realizované svojpomocne), ktoré sú predmetom projektu skôr, ako 1. februára 2020.
Realizácia projektu musí byť ukončená do 12 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu (zmluva), najneskôr však 31. marca 2026.5Pripravte si kompletnú dokumentáciu potvrdzujúcu realizáciu projektu a uchovajte ju minimálne 5 rokov od dátumu konečnej platby prostriedkov mechanizmu.
Dokumenty potvrdzujúce zrealizovanie projektu
Názov dokumentu Originál / kópia Poznámka Energetický certifikát po obnove a Energetický certifikát pred obnovou
alebo PEH po zrealizovanej obnoveKópia Povinné Doklady preukazujúce zrealizovanie obnovy RD:
- Dokumenty, z ktorých jasne vyplýva prevzatie diela, resp. zariadenia prijímateľom, pre projekty, resp. ich časti, ktoré boli zrealizované dodávateľom, a to:
- preberací, resp. odovzdávací protokol alebo
- dodací list alebo
- revízna správa alebo protokol o spustení zariadenia do prevádzky vydaný odborne spôsobilou osobou alebo
- iný dokument, z ktorého jasne vyplýva prevzatie diela, resp. zariadenia, vrátane technického listu, prijímateľom
Kópia Povinná aspoň jedna z možností Čestné vyhlásenie prijímateľa pre projekty, resp. ich časti, ktoré boli zrealizované svojpomocne
Vzor: VZOR PpP Vyhlásenie svojpomocOriginál Ak bolo na obnovu RD vydané stavebné povolenie:
- právoplatné kolaudačné rozhodnutie, z obsahu ktorého jednoznačne vyplýva, že obnova RD splnila všetky podmienky uvedené v stavebnom povolení a RD je spôsobilý na riadne užívanie alebo
- rozhodnutie o predčasnom užívaní stavby alebo rozhodnutia o dočasnom užívaní stavby, pričom vady a nedorobky v nich uvedené nemajú alebo nemôžu mať vplyv na funkčnosť stavby
Kópia
Fotodokumentácia preukazujúca stav rodinného
domu pred obnovou a po obnove
Vzor: Fotodokumentácia potvrdzujúca realizáciuFarebná kópia Povinné vždy Vyjadrenie odborne spôsobilej osoby k vynúteným vedľajším výdavkom v prípade rodinného domu, kde došlo k presahom zatepľovanej fasády nad rámec teplovýmennej plochy konštrukcie
Vzor: VZOR PpP Vyjadrenie odborne spôsobilej osobyKópia Povinné Projektová dokumentácia v prípade, že výdavky na jej vypracovanie boli zahrnuté do žiadosti o platbu (ŽoP) Kópia Povinné Doklady preukazujúce vznik a spôsob nakladania s odpadom podľa záväzného usmernenia
Vzor: VZOR PpP Metodický postup odpadyKópia Povinné Po ukončení projektu
1Príspevok sa prijímateľovi vypláca v dvoch častiach:
1. ako zálohová platba vo výške 7.000 EUR do 15 pracovných dní po nadobudnutí účinnosti zmluvy o PPM a2. na základe ŽoP predloženej prijímateľom (vypláca sa rozdiel medzi zálohovou platbou a výškou schválených oprávnených výdavkov).
Žiadosť o platbu môžete podať až po:
- nadobudnutí účinnosti vašej zmluvy, t.j. deň po zverejnení v Centrálnom registri zmlúv SR
- a ukončení obnovy vášho rodinného domu
najneskôr však do 3 mesiacov od:
-
od ukončenia obnovy, alebo
-
nadobudnutia účinnosti zmluvy, ak v čase nadobudnutia účinnosti zmluvy ste dom už mali obnovený.
UPOZORNENIE: Predtým, ako začnete vypĺňať online formulár žiadosti o platbu, pozrite si videá a prečítajte si informácie zverejnené na stránke "Žiadosť o platbu".2Po doručení vašej žiadosti o platbu do SAŽP prebehne finančná kontrola.
Počas tejto kontroly vám SAŽP môže poslať Výzvu na doplnenie a dožiadať ďalšie dokumenty alebo vysvetlenia.Po vykonaní finančnej kontroly vám bude doručená:
- správa z finančnej kontroly (ak neboli zistené nedostatky), ktorou bude finančná kontrola ukončená alebo
- návrh správy z finančnej kontroly s uvedením zistených nedostatkov, odporúčaniami na nápravu nedostatkov a lehotami na ich odstránenie.
K danému návrhu správy je potrebné zaslať súhlasné vyjadrenie alebo podať námietku, resp. zaslať dokumenty, ktoré by vyvrátili uvádzané nedostatky.
Po odstránení nedostatkov a dohode na vyriešení ostatných prípadných zistení vám bude zaslaná správa z finančnej kontroly a finančná kontrola bude ukončená.
Po ukončení finančnej kontroly, v prípade schválenia žiadosti o platbu, vám bude vyplatený finančný príspevok na účet, ktorý ste uviedli v zmluve.
3Spolu so správou z finančnej kontroly dostanete aj informačnú tabuľku, ktorú ste povinný umiestniť na viditeľnom mieste z ulice. Odporúčame tabuľku umiestniť vedľa tabuľky čísla domu.
Všetky doklady, ktoré súvisia s obnovou vášho domu v programe Obnov dom si uchovajte počas celého obdobia udržateľnosti projektu, minimálne však do 31. 8. 2031.
Počas celej doby udržateľnosti u vás môže byť vykonaná kontrola. -
Po schválení žiadosti o príspevok (prijímateľ)
1V prípade, že vaša žiadosť bola schválená, spolu s Oznámením o splnení podmienok poskytnutia prostriedkov mechanizmu vám pošleme aj návrh zmluvy, vo forme akú ste si zvolili vo formulári žiadosti. Podpísanú zmluvu (ručne, alebo elektronicky) zašlite späť v určenej lehote 10 pracovných dní od doručenia návrhu zmluvy na adresu podateľne SAŽP, alebo prostredníctvom www.slovensko.skPozrite si "Návod ako postupovať pri podaní žiadosti prostredníctvom portálu verejnej správy www.slovensko.sk"
Uzatvorením (podpísaním) zmluvy sa zo „žiadateľa“ stávate „prijímateľom“.2Slovenská agentúra životného prostredia vstúpila do partnerského vzťahu s komerčnými bankami, ktoré prejavili záujem poskytovať finančné produkty na spoluúčasť pri obnove rodinného domu, ak jeho vlastník nemá na obnovu dostatok vlastných prostriedkov.
3Vyberte si dodávateľa prác v prípade, že práce nerealizujete svojpomocne.
Výber dodávateľa prác je vaším osobným rozhodnutím.4Poskytnutie finančných prostriedkov mechanizmu v rámci tejto výzvy sa vzťahuje výlučne na stavebné práce, tovary a služby priamo súvisiace s realizáciou obnovy rodinného domu objednané najskôr 1. februára 2020.
V prípade projektu, alebo jeho časti, realizovanej svojpomocne, nesmeli byť začaté stavebné práce a/alebo inštalácia zariadení (realizované svojpomocne) skôr, ako 1. februára 2020.
Realizácia projektu musí byť ukončená do 10 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu (zmluva), najneskôr však 31. marca 2026.5Pripravte si kompletnú dokumentáciu potvrdzujúcu realizáciu projektu a uchovajte ju minimálne 5 rokov od dátumu konečnej platby prostriedkov mechanizmu.
Dokumenty potvrdzujúce zrealizovanie projektu
Názov dokumentu Originál / kópia Poznámka Energetický certifikát po zrealizovanej obnove Kópia Povinné Doklady preukazujúce zrealizovanie obnovy RD:
- Dokumenty, z ktorých jasne vyplýva prevzatie diela, resp. zariadenia prijímateľom, pre projekty, resp. ich časti, ktoré boli zrealizované dodávateľom, a to:
- preberací, resp. odovzdávací protokol alebo
- dodací list alebo
- revízna správa alebo protokol o spustení zariadenia do prevádzky vydaný odborne spôsobilou osobou alebo
- iný dokument, z ktorého jasne vyplýva prevzatie diela, resp. zariadenia, vrátane technického listu, prijímateľom
Kópia Povinná aspoň jedna z možností Čestné vyhlásenie prijímateľa pre projekty, resp. ich časti, ktoré boli zrealizované svojpomocne
Vzor: VZOR PpP Vyhlásenie svojpomocOriginál Ak bolo na obnovu RD vydané stavebné povolenie:
- právoplatné kolaudačné rozhodnutie, z obsahu ktorého jednoznačne vyplýva, že obnova RD splnila všetky podmienky uvedené v stavebnom povolení a RD je spôsobilý na riadne užívanie alebo
- rozhodnutie o predčasnom užívaní stavby alebo rozhodnutia o dočasnom užívaní stavby, pričom vady a nedorobky v nich uvedené nemajú alebo nemôžu mať vplyv na funkčnosť stavby
Kópia
Fotodokumentácia (vo farebnom rozlíšení) preukazujúca realizáciu obnovy rodinného domu
Vzor: Fotodokumentácia potvrdzujúca realizáciuFarebná kópia Povinné vždy Vyjadrenie odborne spôsobilej osoby k vynúteným vedľajším výdavkom v prípade rodinného domu, kde došlo k presahom zatepľovanej fasády nad rámec teplovýmennej plochy konštrukcie
Vzor: VZOR PpP Vyjadrenie odborne spôsobilej osobyKópia Povinné Projektová dokumentácia v prípade, že výdavky na jej vypracovanie boli zahrnuté do žiadosti o platbu (ŽoP) Kópia Povinné Doklady preukazujúce vznik a spôsob nakladania s odpadom podľa záväzného usmernenia
Vzor: VZOR PpP Metodický postup odpadyKópia Povinné Po ukončení projektu
1Žiadosť o platbu môžete podať až po:
- nadobudnutí účinnosti vašej zmluvy, to znamená, že vaša zmluva musí byť zverejnená v Centrálnom registri zmlúv SR
- a ukončení obnovy vášho rodinného domu:
- najneskôr do 3 mesiacov od ukončenia obnovy,
- alebo do 3 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy (t.j. deň po zverejnení v Centrálnom registri zmlúv (CRZ) v prípade, ak v čase nadobudnutia účinnosti zmluvy ste dom už mali obnovený).
UPOZORNENIE: Predtým, ako začnete vypĺňať online formulár žiadosti o platbu, pozrite si videá a prečítajte si informácie zverejnené na stránke "Žiadosť o platbu".2Po doručení vašej žiadosti o platbu do SAŽP prebehne finančná kontrola.
Počas tejto kontroly vám SAŽP môže poslať Výzvu na doplnenie a dožiadať ďalšie dokumenty alebo vysvetlenia.Po vykonaní finančnej kontroly vám bude doručená:
- správa z finančnej kontroly (ak neboli zistené nedostatky), ktorou bude finančná kontrola ukončená alebo
- návrh správy z finančnej kontroly s uvedením zistených nedostatkov, odporúčaniami na nápravu nedostatkov a lehotami na ich odstránenie.
K danému návrhu správy je potrebné zaslať súhlasné vyjadrenie alebo podať námietku, resp. zaslať dokumenty, ktoré by vyvrátili uvádzané nedostatky.
Po odstránení nedostatkov a dohode na vyriešení ostatných prípadných zistení vám bude zaslaná správa z finančnej kontroly a finančná kontrola bude ukončená.
Po ukončení finančnej kontroly, v prípade schválenia žiadosti o platbu, vám bude vyplatený finančný príspevok na účet, ktorý ste uviedli v zmluve.
3Spolu so správou z finančnej kontroly dostanete aj informačnú tabuľku, ktorú ste povinný umiestniť na viditeľnom mieste z ulice. Odporúčame tabuľku umiestniť vedľa tabuľky čísla domu.
Všetky doklady, ktoré súvisia s obnovou vášho domu v programe Obnov dom si uchovajte počas celého obdobia udržateľnosti projektu, minimálne však do 31. 8. 2031.
Počas celej doby udržateľnosti môže byť u vás vykonaná kontrola.. - Dokumenty, z ktorých jasne vyplýva prevzatie diela, resp. zariadenia prijímateľom, pre projekty, resp. ich časti, ktoré boli zrealizované dodávateľom, a to:
-
Po schválení žiadosti o príspevok (prijímateľ)
1V prípade, že vaša žiadosť bola schválená, spolu s Oznámením o splnení podmienok poskytnutia prostriedkov mechanizmu vám pošleme aj návrh zmluvy, vo forme akú ste si zvolili vo formulári žiadosti. Podpísanú zmluvu (ručne, alebo elektronicky) zašlite späť v určenej lehote 10 pracovných dní od doručenia návrhu zmluvy na adresu podateľne SAŽP, alebo prostredníctvom www.slovensko.sk
Pozrite si "Návod ako postupovať pri podaní žiadosti prostredníctvom portálu verejnej správy www.slovensko.sk"
Uzatvorením (podpísaním) zmluvy sa zo „žiadateľa“ stávate „prijímateľom“.
2Slovenská agentúra životného prostredia vstúpila do partnerského vzťahu s komerčnými bankami, ktoré prejavili záujem poskytovať finančné produkty na spoluúčasť pri obnove rodinného domu, ak jeho vlastník nemá na obnovu dostatok vlastných prostriedkov.
3Vyberte si dodávateľa prác v prípade, že práce nerealizujete svojpomocne.
Výber dodávateľa prác je vaším osobným rozhodnutím.4Poskytnutie finančných prostriedkov mechanizmu v rámci tejto výzvy sa vzťahuje výlučne na stavebné práce, tovary a služby priamo súvisiace s realizáciou obnovy rodinného domu objednané najskôr 1. februára 2020.
V prípade projektu, alebo jeho časti, realizovanej svojpomocne, nesmeli byť začaté stavebné práce a/alebo inštalácia zariadení (realizované svojpomocne) skôr, ako 1. februára 2020.
Realizácia projektu musí byť ukončená do 10 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu (zmluva), najneskôr však 31. marca 2026.5Pripravte si kompletnú dokumentáciu potvrdzujúcu realizáciu projektu a uchovajte ju minimálne 5 rokov od dátumu konečnej platby prostriedkov mechanizmu.
Dokumenty potvrdzujúce zrealizovanie projektu
Názov dokumentu Originál / kópia Poznámka Energetický certifikát po zrealizovanej obnove Kópia Povinné Doklady preukazujúce zrealizovanie obnovy rodinného domu:
- preberací protokol o prevzatí diela, resp. zariadenia prijímateľom
- dodací list alebo revízna správa o odbornej prehliadke a odbornej skúške zariadenia vrátane technického listu alebo
- iný dokument, z ktorého jasne vyplýva prevzatie diela, resp. zariadenia, vrátane technického listu prijímateľom Vzor: VZOR VZOR PpP Preberací protokol dodávateľ
- Čestné vyhlásenie prijímateľa pre projekty, resp. ich časti, ktoré boli zrealizované svojpomocne
Vzor: VZOR PpP Vyhlásenie svojpomoc - Fotodokumentáciu (vo farebnom rozlíšení) východiskového stavu rodinného domu a stavu po realizácii projektu
Vzor: Fotodokumentácia potvrdzujúca realizáciu
Kópia
Originál
Farebná kópia
Povinná aspoň jedna
z možnostíPovinné
Povinné
Vyjadrenie odborne spôsobilej osoby k vynúteným vedľajším výdavkom v prípade rodinného domu, kde došlo k presahom zatepľovanej fasády nad rámec teplovýmennej plochy konštrukcie
Vzor: VZOR PpP Vyjadrenie odborne spôsobilej osobyKópia Povinné Projektovú dokumentáciu v prípade, že výdavky na jej vypracovanie boli zahrnuté do žiadosti o platbu (ŽoP) Kópia Povinné Doklady preukazujúce vznik a spôsob nakladania s odpadom podľa záväzného usmernenia
Vzor: VZOR PpP Metodický postup odpadyKópia Povinné Doklady, ktoré potrebujete mať k obnove domu, aby ste si splnili legislatívnu povinnosť
Názov dokumentu Vyjadrenie stavebného úradu k navrhovanému projektu obnovy rodinného domu:
- Stavebné povolenie alebo
- Ohlásenie drobnej stavby alebo stavebných úprav a vyjadrenie stavebného úradu alebo
- Vyjadrenie stavebného úradu, že stavebné úpravy nepodliehajú stavebnému povoleniu ani ohláseniu stavebnému úradu
Po ukončení projektu
1Žiadosť o platbu môžete podať až po:
- nadobudnutí účinnosti vašej zmluvy, to znamená, že vaša zmluva musí byť zverejnená v Centrálnom registri zmlúv SR
- a ukončení obnovy vášho rodinného domu:
- najneskôr do 3 mesiacov od ukončenia obnovy,
- alebo do 3 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy (t.j. deň po zverejnení v Centrálnom registri zmlúv (CRZ) v prípade, ak v čase nadobudnutia účinnosti zmluvy ste dom už mali obnovený).
UPOZORNENIE: Predtým, ako začnete vypĺňať online formulár žiadosti o platbu, pozrite si videá a prečítajte si informácie zverejnené na stránke "Žiadosť o platbu".2Po doručení vašej žiadosti o platbu do SAŽP prebehne finančná kontrola.
Počas tejto kontroly vám SAŽP môže poslať Výzvu na doplnenie a dožiadať ďalšie dokumenty alebo vysvetlenia.Po vykonaní finančnej kontroly vám bude doručená:
- správa z finančnej kontroly (ak neboli zistené nedostatky) a finančná kontrola bude ukončená alebo
- návrh správy z finančnej kontroly s uvedením zistených nedostatkov, odporúčaniami na nápravu nedostatkov a lehotami na ich odstránenie.
K danému návrhu správy je potrebné zaslať súhlasné vyjadrenie alebo podať námietku, resp. zaslať dokumenty, ktoré by vyvrátili uvádzané nedostatky.
Po odstránení nedostatkov a dohode na vyriešení ostatných prípadných zistení vám bude zaslaná správa z finančnej kontroly a finančná kontrola bude ukončená.
Po ukončení finančnej kontroly, v prípade schválenia žiadosti o platbu, vám bude vyplatený finančný príspevok na účet, ktorý ste uviedli v zmluve.
3Spolu so správou z finančnej kontroly dostanete aj informačnú tabuľku, ktorú ste povinný umiestniť na viditeľnom mieste z ulice. Tabuľku odporúčame umiestniť vedľa čísla domu.
Všetky doklady, ktoré súvisia s obnovou vášho domu v programe Obnov dom si uchovajte počas celého obdobia udržateľnosti projektu, minimálne však do 31. 8. 2031.
Počas celej doby udržateľnosti môže byť u vás vykonaná kontrola. -
Po schválení žiadosti o príspevok (prijímateľ)
1V prípade, že vaša žiadosť bola schválená, spolu s Oznámením o splnení podmienok poskytnutia prostriedkov mechanizmu vám pošleme aj návrh zmluvy, vo forme akú ste si zvolili vo formulári žiadosti. Podpísanú zmluvu (ručne, alebo elektronicky) zašlite späť v určenej lehote 10 pracovných dní od doručenia návrhu zmluvy na adresu podateľne SAŽP, alebo prostredníctvom www.slovensko.sk
Pozrite si "Návod ako postupovať pri podaní žiadosti prostredníctvom portálu verejnej správy www.slovensko.sk"
Uzatvorením (podpísaním) zmluvy sa zo „žiadateľa“ stávate „prijímateľom“.2Slovenská agentúra životného prostredia vstúpila do partnerského vzťahu s komerčnými bankami, ktoré prejavili záujem poskytovať finančné produkty na spoluúčasť pri obnove rodinného domu, ak jeho vlastník nemá na obnovu dostatok vlastných prostriedkov.
3Vyberte si dodávateľa prác v prípade, že práce nerealizujete svojpomocne.
Výber dodávateľa prác je vaším osobným rozhodnutím.4Poskytnutie finančných prostriedkov mechanizmu v rámci tejto výzvy sa vzťahuje výlučne na stavebné práce, tovary a služby priamo súvisiace s realizáciou obnovy rodinného domu objednané najskôr 1. februára 2020.
V prípade projektu, alebo jeho časti, realizovanej svojpomocne, nesmeli byť začaté stavebné práce a/alebo inštalácia zariadení (realizované svojpomocne) skôr, ako 1. februára 2020.
Realizácia projektu musí byť ukončená:- do 12 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu (zmluva), ak obnova rodinného domu podlieha stavebnému konaniu (t. j. vydaniu stavebného povolenia),
- do 8 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy, ak obnova rodinného domu nepodlieha stavebnému konaniu (ohlásenie drobnej stavby, stavby nevyžadujúce ohlásenie),
najneskôr však 31. marca 2026.
Viac informácií nájdete k štandardnej výzve TU
Viac informácií nájdete k zvýhodnenej výzve TU5Pripravte si kompletnú dokumentáciu potvrdzujúcu realizáciu projektu a uchovajte ju minimálne 5 rokov od dátumu konečnej platby prostriedkov mechanizmu.
Dokumenty potvrdzujúce zrealizovanie projektu
Názov dokumentu Originál / kópia Poznámka Energetický certifikát po zrealizovanej obnove Kópia Povinné Doklady preukazujúce zrealizovanie obnovy RD:
- Preberací, resp. odovzdávací protokol alebo dodací list alebo revízna správa o odbornej prehliadke a odbornej skúške zariadenia alebo iný dokument, z ktorého jasne vyplýva prevzatie diela, resp. zariadenia, vrátane technického listu prijímateľom
Vzor: VZOR PpP Vyjadrenie odborne spôsobilej osoby - Čestné vyhlásenie prijímateľa pre projekty, resp. ich časti, ktoré boli zrealizované svojpomocne
Vzor: VZOR PpP Vyhlásenie svojpomoc - Fotodokumentáciu (vo farebnom rozlíšení) východiskového stavu a stavu RD po realizácii projektu
Vzor: Fotodokumentácia potvrdzujúca realizáciu
Kópia
Originál
Farebná kópiaPovinná aspoň jedna z možností
Povinné
Právoplatné kolaudačné rozhodnutie alebo rozhodnutie o užívaní stavby Kópia Povinné Vyjadrenie odborne spôsobilej osoby k vynúteným vedľajším výdavkom v prípade rodinného domu, kde došlo k presahom zatepľovanej fasády nad rámec teplovýmennej plochy konštrukcie
Vzor: VZOR PpP Vyjadrenie odborne spôsobilej osobyKópia Povinné Projektovú dokumentáciu v prípade, že výdavky na jej vypracovanie boli zahrnuté do žiadosti a do ŽoP (a projektová dokumentácia nebola predložená spolu so žiadosťou) Kópia Povinné Doklady preukazujúce vznik a spôsob nakladania s odpadom pri obnove rodinného domu podľa záväzného usmernenia
Vzor: VZOR PpP Metodický postup odpadyKópia Povinné Doklady, ktoré potrebujete mať k obnove domu, aby ste si splnili legislatívnu povinnosť
Názov dokumentu Vyjadrenie stavebného úradu k navrhovanému projektu obnovy rodinného domu:
- Stavebné povolenie alebo
- Ohlásenie drobnej stavby alebo stavebných úprav a vyjadrenie stavebného úradu alebo
- Vyjadrenie stavebného úradu, že stavebné úpravy nepodliehajú stavebnému povoleniu ani ohláseniu stavebnému úradu
Po ukončení projektu
1Žiadosť o platbu môžete podať až po:
- nadobudnutí účinnosti vašej zmluvy, to znamená, že vaša zmluva musí byť zverejnená v Centrálnom registri zmlúv SR
- a ukončení obnovy vášho rodinného domu:
- najneskôr do 4 týždňov po ukončení obnovy,
- alebo do 4 týždňov od nadobudnutia účinnosti zmluvy (t.j. deň po zverejnení v Centrálnom registri zmlúv (CRZ) v prípade, ak v čase nadobudnutia účinnosti zmluvy ste dom už mali obnovený).
UPOZORNENIE: Predtým, ako začnete vypĺňať online formulár žiadosti o platbu, pozrite si videá a prečítajte si informácie zverejnené na stránke "Žiadosť o platbu".2Po doručení vašej žiadosti o platbu do SAŽP prebehne finančná kontrola.
Počas tejto kontroly vám SAŽP môže poslať Výzvu na doplnenie a dožiadať ďalšie dokumenty alebo vysvetlenia.Po vykonaní finančnej kontroly vám bude doručená:
- správa z finančnej kontroly (ak neboli zistené nedostatky), ktorou bude finančná kontrola ukončená, alebo
- návrh správy z finančnej kontroly s uvedením zistených nedostatkov, odporúčaniami na nápravu nedostatkov a lehotami na ich odstránenie.
K danému návrhu správy je potrebné zaslať súhlasné vyjadrenie alebo podať námietku, resp. zaslať dokumenty, ktoré by vyvrátili uvádzané nedostatky.
Po odstránení nedostatkov a dohode na vyriešení ostatných prípadných zistení vám bude zaslaná správa z finančnej kontroly a finančná kontrola bude ukončená.
Po ukončení finančnej kontroly, v prípade schválenia žiadosti o platbu, vám bude vyplatený finančný príspevok na účet, ktorý ste uviedli v zmluve.
V prípade, že vám bude schválený príspevok vo väčšej výške ako máte uvedené v zmluve, zašleme vám tiež dodatok k zmluve, týkajúci sa tohto navýšenia. V takom prípade vám príspevok môže byť vyplatený až po nadobudnutí účinnosti dodatku (t.j. deň po zverejnení v CRZ).
3Spolu so správou z finančnej kontroly dostanete aj informačnú tabuľku, ktorú ste povinný umiestniť na viditeľnom mieste z ulice. Tabuľku odporúčame umiestniť vedľa čísla domu.
Všetky doklady, ktoré súvisia s obnovou vášho domu v programe Obnov dom si uchovajte počas celého obdobia udržateľnosti projektu, minimálne však do 31. 8. 2031. Počas celej doby udržateľnosti môže byť u vás vykonaná kontrola.
Obnov dom podpora 24/7